汉语水平考试中心

Läsårdata

Kinaskolan Ruiqing Hösttermin 2016 

20 August Start

27 August

3 September

10 September

17 September

24 September

1 October

8  October

15  October

22 October

Två helger lediga
12 November

19  November

26  November

3 December

10 December avslut

学期安排

瑞青中文学校
2016年秋季课程安排

第一周:8月20日开学
第二周:8月27日
第三周:9月3日

第四周:9月10日
第五周:9月17日
第六周:9月24日
第七周:10月1日
第八周:8月10日
第九周:10月15日
第十周:10月22日
10月29日无课

11月5日无课
第十一周:11月12日
第十二周:11月19日
第十三周:11月26日
第十四周:12月3日
第十五周:12月10日学期结束

瑞青手册

学校规章

瑞青中文学校章程
宗旨
学校正式名称为瑞青中文学校,该学校的承办和组织者为瑞典青田同乡会,其校董事会成员为同乡会骨干成员,以下简称“学校”。是非盈利性和非政治性。
学校以传授中文和中华文化为宗旨。增进中瑞友谊,并促进中国与西方之间的文化交流。
学校特色:中文教学,鼓励创新,寓教于乐,启发激励学生积极思考和动手操作能力。教材特点:除了使用规定教材外,瑞青中文学校还采用辅助视频教材加速学生的识字过程,生动地展现中国诗词和儒学文化,以及提高现代汉语言的应用能力。
组织机构
学校设有董事会和校务会。
学校设有校理事会, 校理事会是学校的监督机构,监督董事会,校务会的工作
董事会
董事会为严格执行本章程的管理机构,制定学校发展规划,审查学校财政预算和决算,聘用校长,监督和检查校务会的工作和教学质量。
董事会实行民主集中制,少数服从多数,集体领导。
董事会设有董事长,从董事会中推选产生,任期为两年,可连选连任。董事长负责召集董事会议和协调董事会工作。
董事会设有理事代表,人数不限。理事代表可参加董事会议,但无表决权。理事代表主要由对学校有贡献的华人华侨担任。
校务会
校务会是学校行政机构,负责教学计划,制定学校财务预算,聘用教师员工,处理学校日常事务和对外联络等。
校务会由数人组成。
校务会由校长领导。校长任期为两年,可以连任。校长对董事会负责。其他校务会成员由校长提名并经董事会通过。
教学、招生和学费
学校以教授简体字、汉语拼音和普通话为主。
学校不分地区和人种,面向所有爱好中文的学生。
学费是学校一部分的经济来源,学生需交纳学费与会费。学校接收社会各界的捐款。
财务制度
学校的财务由会计负责管理,并接受董事会对学校有关财务情况的质询。
学校还设有一名审计人员。审计负责审核帐目及收支状况,报董事会,召开年会,公报给全体协会成员批准。
会计应在每学期开学的四周内向校务会报告本学期收支的初步状况,在每学期结束前向校务会提出下学期的预算,并于每学期结束后向校务会呈交本学期的财务收支报告。然后由校务会负责向全体家长及理事会公布本学期的财务总结。
教师职责
教师应该制定每学期的教学计划及每周进度表,并将内容公开。教学计划要在开学前两周交校务会审核,周进度表及教案每次课后交于校务处存档留底。
教师应该认真备课,布置及批改学生家庭作业。评定学生成绩,学期末填写学生成绩报告单。教师应按时到校,注意仪容仪表。向校务处随时汇报学生情况:如转班,课堂秩序等及其教材使用情况。
教师应经常与家长保持联系,听取意见并及时把家长意见汇报给校务处。
家长职责
家长必须开学三周内按时交纳学费及会费。
家长应该遵守家长守则和学校的各项制度。
家长应该配合老师及学校管理人员。主动参与学校的教学、课外活动和管理工作。
个人安全责任制
学校的学生、家长和工作人员对自己的行为及人身安全负责,学校校园以外活动,必须在中文学校人身安全责任赦免书(Personal Injury Release)上签字,否则将不得参加活动。
家长要对自己孩子的行为负责。对经常影响其他学生人身安全的学生在屡经教育无效后,校务处有权责令其退学。

Besök hos Kinesiska Ambassaden i Stockholm

2008/10/25

Den kinesiska skolan Ruiqing arrangerade förmiddagen den 25 oktober 2008 ett besök på den Kinesiska ambassaden i Stockholm. Rektor Meisang Fredmark och styrelsemedlem Liu från skolan tillsammans med föräldrar och elever deltog i besöket.

Kl.10.00 välkomnade ambassaden de inbjudna besökarna. Innan dess hade Rektor Meisang och lärare Wang strålat samman med de elever och föräldrar som dök upp utanför ambassaden. Ambassadpersonalen presenterade ambassadens historia och omgivning både på svenska och kinesiska. Rektor Meisang berättade om konsten och de byggnader som finns på området. Ambassadören Ming Ming Chen välkomnade alla och man gjorde ett stort gruppfotografi med alla närvarande. Två filmer visades. En film om ”Svansjön” med kinesisk akrobatik och en film om ”Shao Lin Kung Fu” med de kinesiska munkarnas dansuppvisning. Skolan fick dessa två filmer som en gåva av ambassaden. Till lunch bjöd ambassaden på kinesisk buffé och dryck. Alla föräldrar och barn var mycket tacksamma över besöket och ambassadens trevliga mottagande av dem. Framför allt eleverna fick lära sig många kulturella saker om Kina som de inte har haft möjligheter att lära sig på skolan vilket var både intressant och betydelsefullt för dem alla.

Att delta in en internationell konst tävling

(Meisang Wang 2009-04-01) Kinesiska regeringen arrangerar en kalligrafi och konst tävling i Beijing i år. Per den 30 april ska tävlingsbidragen vara inlämnade. Tävlings deltagare omfattar alla utlandskinesiska barn.

Kära elever och föräldrar: Vi har bestämt oss att vår skola ska delta i tävlingen.

Information för deltagandet:

  • barn med kinesisk bakgrund och som är under 18 år är välkomna att lämna in bidrag.

Krav för tävlingsbidragen

  • det ska vara kalligrafi eller måleri. Konstart, eller tema är obegränsat. Det måste handla om något kinesiskt.

tävlingsbidraget behöver inte vara i sin slutliga version. Originalversionen är det som räknas.

  • alla inlämnade bidrag måste ha information om namn, ålder, kön, telefon/e-mail samt namnet på handledaren på skolan.

Tävlingsbidragen kommer att delas upp i tre olika nivåer, guld, silver och brons. De bästa bidragen kommer att belönas med guldmedalj. De övriga får silver och bronsmedalj. De tävlingsbidrag som fått guld och silvermedalj kommer att ställas ut och visas i Beijing. Inlämnade tävlingsbidrag kommer inte att lämnas tillbaka utan förvaltas av en förening som kommer att samla alla bidragen i en utställningsbok. Denna utställningsbok kommer att ges till de vinnande tävlingsdeltagarna som en present.

Barn som vill delta i tävlingen kan ta kontakt med de två handledarna: kalligrafiläraren ”He Laoshi” eller konst läraren ”Tang Laoshi”. Med dessa två handledare kan man diskutera detaljer och annat mera ingående.

Tävlingsbidragen ska vara inlämnande senast 30/4-2009. Skolan ansvarar för att alla tävlingsbidragen skickas iväg till Beijing.

Föredrag om det kinesiska musikinstrumentet ”pipa”

Kina har en lång kulturhistoria med unik musik och speciella musikinstrument. För att låta våra barn och våra svenska vänner få en inblick i denna tradition hölls två föredrag den 20 respektive 27 mars om musikstycket ”Blommor på vårfloden en månskensnatt”.

Rektor Meisang Fredmark berättade om handlingen och en pipa-spelare framförde samtidigt stycket.Allt förflöt till publikens belåtenhet och barnen fick komma fram för att känna på musikinstrumentet. Därefter hölls en frågestund.

RuiQing har som mål att inte bara lära ut språket utan öppna ett fönster mot den gamla kinesiska civilisationen. Skolan försöker uppmuntra kinesiska artister som bor i Sverige att framföra sina färdigheter genom att erbjuda liknande musikstunder på skolan.

Flera liknande föredrag planeras alltså att hållas framöver.

Vår egna guidade visning på Östasiatiska museet

Äntligen visas den kinesiska terrakottaarmén i Sverige

(Viveka Carlsson2010) Den 16 oktober samlades ett 16-tal barn och deras föräldrar nedanför Östasiatiska museet för att i kinaskolan RuiQings regi följa en guidad visning av utställningen ”Terrakottaarmén”. Tolv soldater av de över 6000 terrakottasoldaterna som hittats i den gamla kejsarstaden Xi’an i centrala Kina har lånats ut till utställningen. Armén uppfördes på order av kejsaren Qin Shi Huangdi (död 210 f.Kr.) för att vakta dennes grav.

Från det soliga vackra höstvädret dök vi rakt in i mörkret. Utställningen äger faktiskt rum i underjorden, precis där terrakottaarmén hör hemma. Nu i form av en lång skyddsrumstunnel som sträcker sig under museerna högt uppe på kullen.

Akustiken i skyddsrummen är inte den bästa, så var och en av oss utrustades med hörlurar, vilket var ett jättebra sätt att höra vad guiden sade.

Så kom vi då in i tunneln.

Först får vi se den omtalade vagnen, den första kejsarens vagn dragen av hästar. Vad som visas i Stockholm är dock en kopia i halv storlek, originalet skulle knappast gå att frakta ut på en resa av det här slaget. Varenda detalj i hästarnas betsel syns.

Därefter kommer de tolv soldaterna. De flesta har en uppfattning om hur terrakottarmén i Xi’an ser ut, antingen från att ha sett den själva, eller på bild. Om man i Xi’an slås av den otroliga mängden soldater, ja det är ju en hel armé, så är det i Stockholm snarare ett tillfälle att få betrakta några väl valda delar ur armén på nära håll. Det är väldigt mäktigt att på så nära håll få betrakta soldaterna i den här miljön, och med det skickligt lagda ljuset på krigarnas ansikten och kroppar.

Guiden berättar fängslande om arméns och kejsarens historia och barnen ges chans att ställa frågor.

Vidare i tunneln är det också senare kejsares gravgåvor, också då i form av soldater, om än av en betydligt mindre storlek. Idén är densamma, att utrusta kejsaren med en försvarsarmé att ha på andra sidan. Totalt bjuder utställningen på 120 föremål från Xi’an.

Väl genom utställningen fick alla barn en present från kinaskolan som minne av dagen.

Därefter begav sig ett mindre antal till restaurang Kinesiska Muren för att äta middag. En stor buffé, som till många barns förtjusning också innehöll lördagsgodis, avslutade dagen.

En jättehärlig avslutning för år 2010

(Zhujie och Yunqing  2010-12-12) När föräldrar lämnar sina barn i våra händer med förväntan och

förtroende, då har vi ett stort ansvar. Vi har under året kämpat hårt tillsammans med barnen, och kan njuta av resultatet idag.

Samtidigt som den kalla vintern och den gnistrande snön tog grepp om Stockholm hade kinaskolan Ruiqing sin skolavslutning för höstterminen 2010 i sin aula och i en musiksal. Vi hade blivit tvungna att dela upp oss i två grupper på grund av det stora intresset och det stora antalet elever.

I musiksalen på tredje våningen började skolavslutningen med de yngre barnen i dansklassen som inledde föreställningen med dansen Jingle Bells. De var som små söta älvor och önskade alla som var där en god jul.

Under nästan en hel timme presenterade eleverna olika spännande program. Det fanns pianosonater, den kinesiska kampsporten Wushu, dans och ett drama som eleverna koreograferat själva. Det

var även barn som uppträde med olika tolkningar av “San Zi Jing” där de fick massvis av applåder.

 

Södra Latins aula rymmer inte längre alla elever och föräldrar samtidigt i skolan. Men det var trångt i alla fall trots att extra stolar togs in i musiksalen. En passionerad professionell artistförälder tog tjänstledigt för att kunna komma, och sjöng två underbara kinesiska visor för oss. Elever i olika

ålder visade allt vad de har lärt sig under terminen. De kunde inte bara tala på kinesiska, utan också sjunga på kinesiska och högläsa kinesiska dikter som var skrivna under Tangdynastin.

Anton höll tal för sina klasskamrater. Han berättade hur viktig kinesiska är och hur mycket de tycker om att lära sig kinesiska. Hans tal var rörande för alla lärare, föräldrar och elever som var närvarande på skolavslutningen.

Wang Kang från kinesiska ambassaden var med på skolavslutningen i år. Han tog med sig julgodis och önskan om god fortsättning till alla. Slutligen höll rektor Wang tal på båda föreställningarna. “Vi vill med skolavslutningen inte enbart ge eleverna ett tillfälle att visa de resultat de uppnått under terminen och deras förmåga på att uppträda, utan även ge föräldrarna förståelse för hur vi

lär ut kinesiska här i Ruiqing”, sa rektorn. Ännu en gång har vi känt allt stöd som vi får från föräldrarna.

Eleverna har verkligen varit duktiga och föräldrarna har ställt upp med mycket support

under året. Vi önskar alla en god jul och ett gott nytt år, så ses vi efter nyår den 22 januari.

Ruiqing firade Kinesiskt nyår med extra aktiviteter

(He Chunhua och Liu Ruoyi 2013) 5 februari – Rui Qings lärare och elever firade tillsammans med föräldrar den andra dagen i kinesiska kaninens år. Speciella aktiviteter var att

gissa gåtor och barnlekar, en kombination av den traditionella kinesiska seden och svensk barnaktivitet. Den normala språkundervisningen ägde rum en timme senare samma dag.

Gåtorna innehöll mer än 240 olika frågor och kluringar, vilka indelades i tre svårighetsgrader för att stimulera elevernas fantasi, att testa deras språkanvändande och samtidigt har roligt. Eleverna fick lära sig hur kinesiska språket kunde beskriva ett fenomen eller ett föremål med några få ord. Eleverna tyckte att det var intressant att upptäcka att även uttal på rikskinesiska kan uttryckas och symboliseras med matematiska siffror.

Att gissa gåtor är ett gammalt sätt att fira Vår-festivalen enligt traditionell kinesisk sed. Idag har alla klassrum på andra och tredje planet satt upp gyllene röda lyktor och lyckobringande bilder av söta kaniner. Hela vår skolan var fylld av en festlig atmosfär. Förutom att gissa gåtor, deltog elever och föräldrar i massor av andra aktiviteter: att kasta ringar, att hålla balans, att leka sparkfjäder, att ha kontroll över kulor med matpinnar, ansiktsmålning, med mera. Genom att lyckas samla många stämplar kunde deltagarna vinna olika priser. Vid 12-tiden fick alla inskrivna elever också smaka på vårruller sponsrade av föreningen.

Aktiviteten har visat sig vara mycket uppskattad av eleverna. Våra lärare offrade en del av sina julledigheter för förberedelserna. Många föräldrar deltog entusiastiskt i aktiviteterna tillsammans med deras barn, ett typiskt sätt att fira det kinesiska nyåret. Bara förra veckan, var Phoenix CNE TV-teamet på plats och gjorde ett besök. Rektorn Wang Meisang visade upp skolan för teamet och reportern Liu var imponerad av Ruiqings snabba utveckling med dess ambitiösa kursplaner och kulturella aktiviteter. Dagens arrangemang visar hur bra det går att smälta samman Ruiqings pedagogik med den gamla traditionen i språkundervisningen.

Ruiqing-elever etta i nationella kinesiska tävlingen

Söndagen den 10 april 2011 hölls den nationella deltävlingen i den internationella tävlingen Chinese Bridge på Stockholms Universitet. Två elever från Ruiqing Kinaskolan tog hem topplaceringen.

Fredrika Wessman och EmmaLin Fredmark tillsammans med sin lagkamrat kom på första plats.

Fredrika går sitt sista år på gymnasium och EmmaLin läser natur i sitt andra år på gymnasium. Båda läser kinesiska på vår lördagsskola sedan många år tillbaka. Eleverna vann både juryn och publikens hjärtan med sina utmärkta prestationer – en mycket svår kinesisk pjäs “Mulan Återvände från ett 12 årigt krig”. Många lärare på Ruiqing har varit med och tränat eleverna inför den stora tävlingen! De har bidragit mycket till elevernas fina prestationer från framtagning av manus, uttalsövning till scen rekvisita. Låt oss hoppas att de åker vidare till Chongqing i oktober för att tävla internationellt för landslag.

130225NH-0

15 lag från 18 gymnasier i hela Sverige med sammanlagt 45 elever deltog i tävlingen。Tävlingen var uppdelad i två moment. Dels en presentation av ”hur roligt det är att läsa kinesiska”, och dels en uppvisning av en kinesisk kulturart, till exempel en pjas, sång eller uppläsning av dikt. Förstapristagarna fick ett statligt stipendium för ett års heltids universitetsstudier i Kina. Båda två elever planerar att åka till Kina hösten 2012 med stipendiet.

Bakom tävlingen står The Office of Chinese Language Council International in Beijing. Som arrangörer i Sverige samarbetar Konfucius Institutet på Stockholms Universitet och den Kinesiska ambassaden.