汉语水平考试中心

(Du Renchi 2009) Man hör musik från Rui Qing’skolans aula. Glada barn är samlade och sjunger. Det var den 12 december, vilket var kinesiska skolan Rui Qings sista dag på hösten 2009, det är också den dag då skolpersonalen och skolans elever avslutar terminen med föreställningar. Aulan är fylld med studenter från varje klass. Deras föräldrar får då veta, genom att titta på föreställningen, vad deras barn lärt sig under terminen, och vad de har gjort för framsteg.

I år har eleverna arbetat med temat “tre klassiska tecken”, under lärarnas vägledning. Detta belyser det värdefulla arvet av gammal kinesisk historia och kultur. Det bör nämnas att den engelska översättningen av “De Tre Tecknen Classic”, har valts av UNESCO i “Children’s Moral Series” för en global marknadsföring.

Föreställningen är uppdelad i tre delar: recitation av klassiker, visa förståelse för ålderdomlig visdom, och kungfu och dans.Bland annat visade eleverna berättelsen “Chu Yan Zi” med en egen pjäs och vann varma applåder från alla. Elever från den nya läraren PEI Yu-en skapade en egen pjäs för att tolka klassikern “höga berg och strömmande vatten”

I den sista delen visar eleverna vad de gjort på lördagseftermiddagarna efter den ordinarie undervisningen. Barnens dansgrupp visade dansen “den söta kycklingen” som är full av glädje. Dansen “Peek-a-Boo” visade hur duktiga barnen blivit efter enbart tio timmars undervisning. Wang Xues “24-style Tai Chi” visade ett utmärkt elegant pass. Bröderna Fei Li och

An Tong visade en kampsportföreställning och uppträdandet avslutade med en vacker mongoliska dans.

Rektor delade ut medaljer och priser till vinnarna av Rui Qings första tävling i kinesiska med pinyin och utmärkelser till 16 elever (varav ett barn från adoptivbarnklasser) som visat stora framsteg i sina studier.

webb