汉语水平考试中心

在拼音与汉字之间—- 瑞青中文学校告家长书

尊敬的家长:
        您好!
       每年我们都迎来很多年轻家长带孩子来瑞青就读,大家都以为新生是从拼音开始学的。也有的家长在报名时会说自己的孩子已经会拼音,可以开始学习汉字了。其实,大多数家长还不了解国内儿童学习汉语的方法与生长在海外的儿童学习汉语的方法是有很大区别和不同的。在以前对这个教学问题研究很少,绝大多数海外华校还一直在沿用多年的老教材,从拼音教学开始的。这个导致了一个很大的弊病,那就是海外华裔学生一旦习惯了读拼音就会很依赖拼音而不愿意识读汉字,10年周末中文学校奔波之后积累的识字量就会少很多。
image
                                     3 – 6岁为儿童最佳识字年龄
       
        专家们的研究表明,3至6岁是孩子们识字的最佳年龄段,他们认识汉字比拼音容易得多。此年龄段的孩子识字就好像给字“照相”,见到同样的字的次数越多,脑子里的影像就越清晰,他们无需像成人一样使用逻辑思维,对他们来说,此时简单和复杂的字在识别上并没有区别,家长亦无需担心此时让孩子们识字会变成他们的负担,相反,我们应该抓住这一识字的黄金阶段, “汉字教学开始得越早,对学习越有利,书写上的难度不应该被视为阻力。” 目前我们还有部分家长抱着老观念,让孩子6岁才来中文学校,这样,学生既失去了最佳识字机会,同时又开始了学习瑞典文的拼读法,每周又只有不到三个小时的正规汉语学习时间,可见难度之大!
image
                                            低龄儿童拼音思维能力有限
       
        学前儿童只能认识拼音字母,而把这些字母拼起来的能力则很不足,这是由孩子的思维发育的规律决定的。单独去识别拼音字母和认识汉字是一样的道理,但是要做到把声母和韵母和拼读起来,则需要一定的抽象思维能力,年纪较小的孩子大多数无法做到,4岁左右孩子才能开始从表象思维转向抽象思维,我们六岁的孩子,正是上瑞典语学校的年龄,瑞文字母拼法也导致孩子们对拼音产生混淆。
image
                                                  拼音只是辅助工具
        在了解了孩子的思维发育规律之后,相信每一位父母对如何科学地教孩子认字和学拼音已经有了一定的认知。学习拼音,最终的目的还是学好汉字,重要的是应该如何运用这根“拐棍”。综合以上各方面的内容,我校学前班注重识字和口语表达,低年级教学注重读写汉字,学会拼音和积累一定词汇量,中高班继续积累词汇量和加大阅读量,目的在于确立汉语言学习的独立性和独特性,区别欧语系拼音文字理论和方法,把握识字黄金阶段,以奠定孩子们深化学习的坚实基础。为了达到这一目标,我校从2016年启用了由北京大学出版社出版的新双双中文教材,前两册教材是认读汉字,第三册加入拼音教学,第五册完成基础词汇量积累,从第六册起开始阅读中国地理,古代故事,文学欣赏,中国哲学、历史等等,这样教是将汉字和中国文化的学习同步进行,培养学生既学会中文、又对中国和中国文化有所了解。
        在缺乏语言环境辅助的情况下学习汉语,孩子们所面临的种种困难是显而易见的。我们的学生学汉字其实就是学习一门特殊的外语。每周六中文学校的短暂时间带给孩子们的是指引,而要想真正掌握这门语言,孩子们更需要的是来自家长们的长期帮助和督促。尤其是学前班和低年级的学生,我们希望家长们能真正切实地配合学校的工作,辅助孩子们完成家庭作业,帮助他们巩固课堂学到的知识。孩子们的学习习惯和自制力需要家长们帮他们树立,家长们的职责是学校和老师们如何努力都无法代替的,在此,我们呼吁各位家长们能够在日常辅导孩子中文学习的工作上持之以恒。让孩子们保持对中文学习的兴趣。谢谢!       
        亲爱的家长们,赶快带你们可爱的四到五岁的小朋友们来我们瑞青中文学校,开始乐趣无穷的中文学习吧!

瑞青中文学校王梅霜校长

                                      2017年8月

 

2017年秋季招生信息

瑞青将于8月19号开学!

目前已开启招收新生、插班生的报名热线

花壶

欢迎年满4周岁的学龄前儿童报名!名额为15名,以电话/邮件报名日期为准,实行排队制,报满为止。

学前班

班级名称: 17HT-0 老师: 王老师

辅助教材: 中文1

教学目标: 启蒙教育: 培养与老师互动能力,训练口头表达能力,听力

         和基础汉字认读 (汉字量为80 – 100个)

   年龄: 年满4周岁

========================================================

花壶

欢迎年满五周岁儿童(具备一定听说能力)报名插班参加瑞青一年级班的

 学习,该班学生已完成以上制定的学前班一年的启蒙教育。

 注: 可收学生人数有限!

一年级班

班级名称: 16HT-0 老师: 李老师

   教材: 新双双中文教材1

教材特点: 课文简捷,内容生动,学习更贴切于生活的实际语言表达法和      使用能力。新教材深受家长和小学生们的喜爱!

教学目标: 开启对基础汉字的读写训练(汉字量为166个)

年龄: 5 – 6 周岁

=================================================

花壶

经过快10年的不断完善,瑞青现发展出七个不同程度的对外汉语班,学生对象是从中国领养来的孩子,以及热爱中国文化渴望学会汉语的瑞典学生,年龄在5岁之25岁之间。另外,我们还有一个成人班(非初学者水平)。感谢热心的家长们向认识的瑞典家庭推荐我们的对外汉语班。我们可以根据水平适当接受少量的插班生。

对外汉语班水平1 – 7 级   

班级名称: DW 0 – 7

 教材: 中文好学1(253个汉字)、中文好学2(357个汉字) 及其他教材

教材特点: 瑞典文解释,符合瑞典教育局制定的现代语言教学大纲制定的教学内容

教学目标: 入门、基础,词汇量达(两本共610个汉字)

年龄: 5 – 25 周岁

==========================================================

瑞青诚挚地欢迎二年级至海外中文达到高中水平的学生报名插班瑞青其他不同水平的班级学习!

注: 插班生需通过我校上学期末各班的水平测试。经听课以及与班主任磋商后方能获得插班资格。

(以不影响各班级进度为指导思想)

info

瑞青校址:

Södra Latins gymnasium

Skaraborgsgatan 14, Stockholm

小火车  Pendeltåg至Södra Station

地铁站: Slussen 或 Medborgarplatsen

报名方式: 网上填写报名表

www.kinaskolan.sewww.kinaskolan.com

点击: 联系我们/学生报名

电话: 0707-20 35 16 王梅霜校长 (短信预约)

邮件: rektor@kinaskolan.com

Vem kan skriva vackraste tecken

(Wenqiong 2017-05-14)
Kinesiska tecken, ett av de mest grundläggande elementen, är ett av kinesiska kulturarv. Eleverna får mycket inlevelser genom att lära sig skriva från enkla tecken till svårare tecken. För att förbättra elevernas teknik i skrivandet hölls för första gången i skolan en ny och kreativ aktivitet – ” Vem kan skriva vackraste tecken”, vilket har lockat över 120 elever att delta. Sex stycken första pristagare, elva andra pristagare och femton tredje pristagare har trätt fram bland många fina bidrag inlämnade. Det är särskilt roligt att nämna att många elever i yngsta barngruppen har också aktivt deltagit i tävlingen.
image
Förta pristagare nr 1:

image

Zhang Yi, femton år gammal, är en mycket duktig elev. Hennes mamma berömde henne med: “Min dotter är ett väldigt målmedvetet barn. Hon är alltid glad över att kunna hjälpa andra människor. Hon gillar att läsa och teckna. Hon tänker först innan hon agerar. Varje dag vill hon läsa och öva att skriva kinesiska tecken i minst en timme, vilket troligen leder till att hennes tecken är så underbara.
image

Andra pristagare Hong Wei, 10 år:
image
Första pristagare Nr 2: Zhang Camilla
image

Zhang Camilla, 12 år gammal, är en tystlåten tjej som har ett mycket stort intresse att lära sig kinesiska. Hon tycker att det är roligt att öva nya saker. Oavsett om det är i skolan eller hemma, när hon skriver måste varje tecken bli helt perfekt. Hon sa: “Jag gillar alltid att skriva kinesiska tecken, om jag tycker att de kinesiska tecknen jag har skrivit inte är tillräckligt fina, vill jag skriva om dem. Jag är mycket intresserad av kinesiska, även om det är lite svårt ibland. Jag är villig att gå vidare med det”.

Första pristagare Nr 3 och 4: Syskon Zhu Mi Shengying och Zhu Mi Shengmei

image

Zhu Mi Shengying och Zhu Mi Shengmei (nio år gamla) skriver vackra kinesiska tecken. Vid femårs ålder deltog de redan i kalligrafi övning. De började tidigt att lära sig den grundläggande strukturen i kinesiska skrivstilen. Nu är de förälskade i att teckna och måla. De tycker att skriva tecken är som att måla. När strecken blir rätt placerade på papper blir tecknen vackra som bilder. Deras underbara skrivstilar har fått många beundrare i skolan.

imageimage

Första pristagare nr 5
image
Sheng Ling, femton år gammal. När Sheng ling var ett år gammal blev hon adopterad till Sverige. Hennes hobby är att spela klarinett i ett musik band i en kultur skola. För två år sedan tog hennes mamma henne till Ruiqing och började läsa kursen på lördagar. Hon är intelligent, ambitiös, och är alltid nyfiken på att lära sig nya kunskap. Bara efter ett års studie har hon avancerat sig till en klass på högsta kunskapsnivån i skolan. Sheng Ling studerar nu tillsammans med några gymnasieelever och trivs mycket bra.

image
Prisutdelningen har ägt rum den 3 juni, vilket var sista dagen i vårterminen. Pris var bland annat böcker om kalligrafi, pennor och bio biljetter.

Namnlista på pristagare:

Grupp 1: modersmålsgrupp
1:a pris: Zhang Yi
2:a pris: Hong Wei
3:e pris: Xia Mengqi, Liang Huiyi, Lu rongxin

Grupp 2: Modersmålsgrupp
1:a pris: Zhang Camilla
2:a pris: Xia Lele, Zhang Xiarong, Deng Kaipei,
3:e pris: Lu Mengmeng, Song jiawei, Liu Xiayi

Grupp 3: Modersmålsgrupp
1:a pris: Zhu Mi shengying, Zhu Mi Shengmei
2:a pris: Wu Shangqian, Zhang Kaibo, Xu Huihan, Liu Xiajie
3:e prsi: Mi Mi, Ma Chengruo, Chen Jingjing, Ye Chongjing

Grupp 4: Modersmålsgrupp
1:a pris: Zhen Yang Qixin
2:a pris:Yang jingzi, Zhu Mi Shengjia
3:e pris: Lina, Li Shaohong, Zhu Jiahao

Grupp 4: Kinesiska som andra språk
1:a pris: Sheng Ling Matilda Stoetzer
2:a pris: Le Shang Alice Oleskog
3:e pris: Alexander Prymusiewics, Fan Yongyue Julia Scholander

Sprida kärleken till världen

(Jia Haiyan, Fan Cao 2017-05-02)

Alla Ruiqing lärare samt dansläraren med elever från dansgruppen åkte till Stockholms konserthus kvällen den 2 maj för att se en underbar show gavs av Jinfan Art Troupe. Musikaler och dansare var från nio kända grundskolor i Beijing.

image5

“Jin Fan Art Troupe” grundades på våren 1986. Den består av 600 elever från 11 skolor i Beijing. det är den första högkvalitativa och storskaliga musik grupp organiserats på campus i Kina. Hittills har Jin Fan Art Troupe mer än 10 000 elever som har deltagit i aktiviteter och har besökt 42 länder och regioner i världen för internationella kulturutbyten. Under våren kom Beijing Jin Fan Art Troupe till den svenska huvudstaden Stockholm för första gången för att visa upp sig. Musik festivalen hölls av 530 unga artister inför mer än 1000 åskådare i konserthuset. Den äldsta artisten från Kina var sjutton år gammal och den yngsta var bara sex år gammal. Två och en halv timmes program har fått mycket varma applåder.

image6
Ruiqing, efter flera års satsning, har fått en egen dansgrupp också. Eleverna har spenderat mycket fritid i träning och har gett ut många uppskattade föreställningar i Stor-Stockholms område. De blir mycket inspirerade av Beijing Jinfan Art Troupes fantastiska uppträdande.

image2image3image1image4

2017“亲情中华”夏令营成功闭幕

(2017年7月)7月13日下午,历时13天的“亲情中华”大连夏令营闭营仪式在大连海事大学国际教育学院举行。致公党辽宁省委主委、辽宁省侨联副主席王大鸣与大连市侨联主要负责人一起出席了闭营仪式并为营员们颁发了营员证和纪念品。40名来自瑞典和美国的华裔青少年在大连一起完成了一个收获满满的旅程。
imageimageimage

在短短的13天里,学员们除了一起体验经典的传统文化手工艺,参观和游玩了美丽的大连城市风光,还相互间增进了感情,收获了友谊。此次夏令营全程活动安排中有几个亮点应该特写一下: 首先,很多营员以优异的HSK考试成绩(相等于5级水平)结束了不到两周短短的汉语学习课程,其次,以四个小队为单位的所有营员们还接受了指导老师传授的团队意识拓展训练。这个训练是通过做受学生们欢迎的小游戏来完成的,营员们凭着集体的智慧完成队与队之间的合作和竞争。

imageimage

营员们还一起品尝了鲜美的大连海鲜,参观了历史悠久的大连海事大学,收获颇丰。

imageimage image

然后是学会了如何做游学视觉日记,这已练习能锻炼学生们的观察力,想象力,思维逻辑能力和总结概括能力,同时也是游学者心情的一种抒发。

image image image

最后一个惊喜的收获是在短短的几天内所有的团队都学会了一个快速记忆法,能够在结营仪式上背诵唐尧禹舜朝代歌!每位同学还能用汉语叙述一段中国历史小故事或一个著名人物。在结营仪式上营员们用整齐的手语歌曲”让爱转出去”表达了对所有主办方,承办和协办方以及对指导老师们的衷心感谢。

imageimage

来自瑞典的张夏榕同学代表全体营员做感言时说道,这次学习和体验的经历,不仅提高了营员们的汉语表达能力,学到了不少中国历史知识,体会到了对中国文化的博大内涵,更建立了与老师和同学们的友谊,交到了新朋友!

image

13天紧张的集体生活,锻炼了营员们的独立生活能力,学会了团结互助。有5位营员还分别被评选为最幽默的人,最有创意的人和最有爱心的人,指导老师还发了一个特别推荐奖,以表彰一位最默默奉献的学生!值得特别惊喜的是年龄最大的李安妮同学,在离开 大连夏令营的飞机上就萌发了想去中国大学进修汉语的想法。很多小同学们也已经相约要在中国重逢,明年一起再报名参加夏令营!

image

 

2017“亲情中华”夏令营精彩花絮

(2017年7月)夏令营的每一天都充满了惊喜。营员们越来越多的感受到了大连这个城市的美丽。来自美国和瑞典的同学们都花了很多心思与时间,在动身前往大连参加夏令营之前就收集了很多信息,做了对大连这个城市的人文历史及地理等方面的调研,让大连的指导老师验收。

image image

大家在京剧一级演员邵海青老师的演示和指导下体验了京剧艺术。

imageimage

营员们感受着中国传统文化带来的乐趣,学习了中国书法和剪纸。

imageimageimageimage

除了学习和体验,营员们还忙里偷闲,举办了一个难忘的生日派对,为张昱锦和傅蓓蓓庆祝生日!

imageimageimage